Duurzame klimaatoplossingen zorgen voor klanttevredenheid in de retail

De Belgische retailer Delhaize is een pionier in milieu- en klimaatbescherming. In mei 2019 kondigde het bedrijf een ambitieus duurzaamheidsprogramma aan om zijn milieu-impact te verbeteren. Met dit programma heeft Delhaize drie hoofddoelstellingen: minder gebruik van plastic, minder verspilling van voedsel en CO2-neutraliteit tegen 2021.

Sinds 2008 is de CO2-uitstoot al met 44% verminderd, de verlichting is na 2014 volledig op LED's overgeschakeld en tweederde van de winkels beschikt over koelsystemen die gebruik maken van natuurlijke koelmiddelen. In 2018 werden bovendien nieuwe zonnemodules geplaatst, met een totale oppervlakte van 4000 m². En een programma om werknemers aan te moedigen om over te schakelen op fietsen en e-bikes leidde tot een totale jaarlijkse besparing van 515 ton CO2.

Dat is al indrukwekkend, maar het is nog niet het eindresultaat.

 

Een uitnodigende omgeving dankzij een energie-efficiënte klimaatscheiding

Een andere actie in het kader van Delhaizes duurzaamheid draait om "state-of-the-art" airconditioningtechnologie. Zo opende het bedrijf in 2016 zijn eerste supermarkt in het Vlaamse Denderleeuw, die beschikt over een CO2-koelsysteem met warmteterugwinning. CO2 is een natuurlijk bestanddeel van de lucht en is perfect geschikt voor gebruik in koelhuizen en koelvitrines. Bovendien maakt het warmteoverdracht mogelijk tussen warme en koude restluch, gegenereerd bij het koud of warm maken van water. Waarna het nog eens kan worden gebruikt als een volledig onschadelijk medium voor binnenklimatisering, zowel in de sociale ruimtes als in de opslagruimtes van de supermarkt.

De vereiste aanvoertemperaturen van Delhaize van 45 tot 50°C voor verwarming en 7°C voor koeling werden bereikt door de efficiënte lagetemperatuur-apparatuur van Biddle. Biddle, de toonaangevende producent van klimaatbeheersingsoplossingen, installeerde in de winkel technisch volwassen en energiezuinige luchtgordijnen en airco-cassettes. Bij de airco-cassettes stond de verwarmingsfunctie op de voorgrond vanwege het relatief beperkte temperatuurbereik. Voor de juiste stromingstemperaturen werd besloten om waterverwarmde luchtgordijnen te gebruiken. Zo verbeterde Delhaize zijn milieuprestaties niet alleen door CFK-houdende koelmiddelen te elimineren, maar ook door energiebesparende warmteterugwinning.

Openstaande deuren zijn uitnodigend en verhogen de frequentie van de bezoeken en de omzet. Maar hoe is dit verenigbaar met het duurzaamheidsconcept van Delhaize? Betekenen openstaande deuren niet automatisch een hoog energieverlies? De oplossing is klimaatscheiding. Een luchtgordijn bij de ingang zorgt ervoor dat in het koude seizoen de warme binnenlucht niet ontsnapt en er geen koude buitenlucht de winkel binnendringt. Het tegenovergestelde kan worden bereikt in het voorjaar en de zomer: de warme, eventueel vochtige buitenlucht blijft buiten, terwijl de winkel constant en aangenaam koel is. Ook komen stof en insecten niet meer binnen. Daarnaast ervaart de klant de (afhankelijk van het seizoen) verwarmende of verkoelende luchtstroom als aangenaam. Bij binnenkomst van de winkel geeft het onopvallende luchtgordijn de klant een gevoel van comfort. De sleutel tot deze klimaatoplossing is dat zij, mits correct ontworpen, energiezuiniger is dan een ingang met automatische schuifdeuren - die piektijden hoe dan ook open blijven.

 

Energiebesparende werking bij lage temperaturen

Deze energie-efficiëntie wordt bereikt door het SensAir luchtgordijn van Biddle te integreren in een bestaand waterverwarmsysteem. Zo kost de installatie een minimum aan werk. Een andere variant is de combinatie met een warmtepomp of, zoals in Denderleeuw, directe integratie in een warmteterugwinningssysteem. Bij alle drie de opties wordt het warme water door een waterreservoir in het luchtgordijn geleid, waar het de inlaatlucht verwarmt tot 35°C voordat deze wordt uitgeblazen. In de regel is een stromingstemperatuur van slechts 45°C hiervoor hoog genoeg. In België zijn deze temperaturen gedurende 80% van het jaar voldoende. In de paar weken dat de thermometer overdag onder de het vorstpunt komt, kan de Hybrid versie van de SensAir naar behoefte elektrisch worden verwarmd.

In dit luchtgordijn wordt de warmwaterspiraal aangevuld met een elektrisch verwarmingselement. Wanneer de automatische regeling van het luchtgordijn detecteert dat de vereiste ruimtetemperaturen niet worden bereikt, schakelen de elektrische verwarmingselementen in en genereren ze extra warmte om de temperatuurbehoefte te dekken. De bekabeling om deze besturing te installeren is minimaal. Bij zuiver waterverwarmde modellen kan de aanvoertemperatuur van het warme water voor een korte periode worden verhoogd door een gasketel of een warmtepomp. Zo is ook bij extreem weer een constant aangenaam binnenklimaat gegarandeerd.

In feite bleken de stromingstemperaturen in het warmteterugwinningssysteem in Denderleeuw in de loop van de tijd aan de lage kant, dus werd uiteindelijk besloten om het SensAir Hybrid luchtgordijn te gebruiken om de extreme buitentemperaturen te compenseren.

sensair air curtain

Slimme innovaties voor een comfortabel klimaat

Wat zo eenvoudig klinkt, vereist een hoge mate van technische kennis en slimme innovatie. De SensAir combineert vier innovatieve technologieën die Delhaize in staat stellen om veel energie te besparen: enerzijds is er de gepatenteerde i-sense infraroodsensor, die continu de temperatuur bij het openen van de binnen- en buitendeuren monitort en de klanten telt die de winkel binnenkomen of verlaten.

Op basis van deze gegevens berekent het geavanceerde Corrective Heating and Impulse Prediction System (CHIPS) automatisch de juiste uitblaastemperatuur, de vereiste uitblaasbreedte en de afblaassnelheid, zodat het luchtgordijn daadwerkelijk de vloer bereikt. Deze veranderingen worden vervolgens doorgevoerd door de Controlled Air Strength-technologie, die de uitblaasdoorsnede van het uitblaasrooster automatisch aanpast aan het ventilatortoerental en de gepatenteerde gelijkrichter, die de in de ventilator gegenereerde luchtturbulentie omzet in een bijna laminaire luchtstroom.

Een luchtgordijn met een groot diepte-effect betekent ook dat onaangename tocht wordt vermeden - vooral rond de kassa's, waar niet alleen klanten, maar ook medewerkers langer blijven. Een aangenaam binnenklimaat zorgt voor meer werkplezier en minder ziektegerelateerde verliezen. Bovendien zorgt de automatische regeling ervoor dat het personeel de uitblaastemperatuur niet onnodig verhoogt als het de luchtstroom te koud of niet warm genoeg vindt. Hoewel het luchtgordijn ook lokaal kan worden bediend met het intelligente b-touch touch-screen bedieningspaneel, is centrale bediening met de b-connect monitoringmodule (of integratie in een bestaand gebouwbeheersysteem) veel slimmer.

Delhaize hecht veel belang aan de hoogwaardige uitstraling van zijn vestigingen. Deze benadrukt de kwaliteit van de aangeboden producten en maakt van het boodschappen doen een aangename ervaring. En die mag niet teniet worden gedaan door vermijdbare verstoringen, zoals koude tocht bij de ingang en de kassa of lucht die te warm aanvoelt bij het binnekomen of verlaten van de winkel. Ook visueel is het belangrijk dat de klimaatoplossingen niet onaangenaam zijn. Een open aanzuigrooster, met misschien nog een vuil stoffilter erachter, is geen prettig gezicht en kan de goede indruk aanzienlijk beïnvloeden of in het ergste geval volledig tenietdoen. Zelfs wie naar het plafond moet de indruk van hoge kwaliteit van Delhaize blijven houden. Daarom zorgen we ervoor dat de producten van Biddle naadloos aansluiten op de omgeving van de klant. Het aanzuigrooster van het SensAir luchtgordijn zit altijd aan de bovenkant. Dit heeft als bijkomend voordeel dat het toestel de warme omgevingslucht aanzuigt, die van nature naar het plafond stijgt. Dit vermindert op zijn beurt de warmtevraag en dus het energieverbruik. De voorkant van het luchtgordijn wordt verborgen door een eenvoudige, elegante rand.

sensair biddle

Luchtgordijn en aircocassette: een ideale combinatie, niet alleen voor Delhaize

Hetzelfde principe ligt ten grondslag aan het ontwerp van de aircocassettes, die plaatsbesparend en onopvallend in verlaagde plafondsystemen of als vrijhangende modellen met passende bekleding kunnen worden geïnstalleerd. De te verwarmen of te koelen ruimtelucht wordt aangezogen door een elegant ontworpen, rond, geperforeerd rooster aan de onderzijde van het toestel. Dit is anders dan bij conventionele recirculatie-units, waar de lucht door hetzelfde rooster weer wordt uitgeblazen.  Net als bij de SensAir wordt de lucht geconditioneerd door een waterwarmtewisselaar die gebruik maakt van de restwarmte van de CO2-koelsystemen van de supermarkt. De geconditioneerde lucht wordt vervolgens uitgeblazen via de zogenaamde "Comfort Circle", een uitblaasopening, die in een ring rond het aanzuigrooster loopt en het hele cassettesysteem zijn naam geeft. Deze instelbare luchtgeleiding zorgt ervoor dat de geconditioneerde lucht optimaal en gelijkmatig over de ruimte wordt verdeeld. Zo wordt zelfs bij een lage uitblaassnelheid een goede dieptewerking en luchtcirculatie bereikt. Voor een optimale diepte blazen de verwarmingen warme lucht onder een hoek van 45° in de richting van de vloer. De koelingen blazen de koude lucht horizontaal langs het plafond uit. Op deze wijze wordt het Coandă-effect bewerkstelligd, voor een optimale, tochtvrije verdeling door de ruimte.

De onopvallende maar elegante uitstraling van de Comfort Circle aircocassette maakt hem tot de ideale oplossing voor alle ruimtes en geeft de klant een ongestoorde, aangename ervaring. Door de combinatie van de cassette-unit met het SensAir Hybrid Air Curtain heeft Delhaize een ideale oplossing voor het optimaliseren van het energie-efficiënte klimaatcomfort. In zijn samenwerking met Delhaize, en in het bijzonder met de succesvolle implementatie van het Denderleeuw-project, heeft Biddle opnieuw bewezen een competente, innovatieve en betrouwbare partner te zijn in de ontwikkeling, planning en implementatie van energiezuinige complete klimaatoplossingen voor een milieubewuste en duurzame retailsector.

Nieuwsbrief

Interessant klimaatnieuws en exclusieve primeurs ontvangen?
Meld u nu aan voor onze nieuwsbrief.